کمپانی هواوی هنوز هم با گذشت زمانِ زیادی به عنوان بهترین برند گوشی هوشمند مطرح نشده؛ اما میتوان آن را بزرگترین تولیدکنندهی تجهیزات مخابراتی دنیا دانست.
کمپانی هواوی یک کمپانی چند ملیتی چینی است که در زمینههای تجهیزات شبکه و مخابرات فعالیت میکند. کمپانی هواوی در سال ۲۰۱۲ از کمپانی سونی اریکسون پیشی گرفت و اکنون بهعنوان بزرگترین ارائهدهندهی سرویسهای ارتباطی شناخته میشود.
تاسیس کمپانی هواوی توسط رن ژنگفی، مهندس ارتش آزادی بخش چین!
کمپانی هواوی در سال ۱۹۸۷ توسط رن ژنگفی، مهندس سابق ارتش آزادیبخش خلق چین تاسیس شد. هواوی در ابتدای تأسیس خود بر تولید سویچهای تلفن متمرکز بود؛ اما الآن کسبوکار خود را به ساخت شبکهها و تجهیزات ارتباطی و ارائهی خدمات عملیاتی و مشاوره به شرکتهای چینی و خارجی گسترش داده است.
۱۸۰ هزار کارمند، ثمرهی اهمیت تحقیق و توسعه برای هواوی!
کمپانی هواوی تا سال ۲۰۱۶ عددی معادل ۱۸۰ هزار کارمند در سراسر جهان داشت. هواوی در کل اهمیت زیادی به توسعه و تحقیق میدهد؛ به نحوی که بیشتر از ۲۱ مرکز تحقیقاتی در کشورهایی مانند چین، انگلستان، کانادا، آمریکا فنلاند، فرانسه، بلژیک، پاکستان، آلمان و … دارد. شاید حیرت کننده باشد که ۷۶ هزار نفر تنها در بخش تحقیق و توسعهی هواوی مشغول به کار هستند.
داستان به وجود آمدن کمپانی هواوی، تحقق رویای ارتباطات
دولت چین در دههی ۱۹۸۰ تلاش زیادی را برای توسعهی زیرساخت ارتباطات کشورِ خود انجام داد. در آن وقت از سویچهای تبادل تلفن به عنوان هستهی اصلی شبکههای مخابراتی نام برده میشد. در اواخر این دهه تعدادی از گروههای تحقیقاتی کشور چین تلاش کردند تا این تکنولوژی را از طریق سرمایهگذاری مشترک با شرکتهای خارجی به دست آورند و توسعه دهند.
رن ژنگفی و تاسیس هواوی
رن ژنگفی شرکت هواوی را در سال ۱۹۸۷ در شنزن چین تاسیس کرد. رن به جای تکیه بر سرمایهگذاری مشترک با شرکتهای خارجی که معمولا تمایلی به انتقال تکنولوژی خود به شرکتهای چینی نداشتند، راه دیگری انتخاب کرد. او روی تحقیق و توسعهی محلی برای تولید سویچ با استفاده از مهندسی مع تکنولوژی خارجی تمرکز کرده بود. در آن زمان تمام تکنولوژی ارتباطی چین از کشورهای خارجی وارد میشد. درنتیجه رن تلاش کرد یک شرکت ارتباطی داخلی و قابل رقابت با شرکتهای خارجی تأسیس کند.
شروعِ کار کمپانی هواوی فقط با ۲۱ هزار یوآن سرمایه
هواوی در زمان تأسیس خود تنها ۲۱ هزار یوان سرمایه داشت. گزارش اقتصاد شرق دور در نشریهای اعلام کرد که شرکت هواوی مبلغی معادل “۸.۵” میلیون دلار وام از بانکهای محلی دریافت کرده است؛ در صورتی که کمپانی هواوی و رن ژنگفی این خبر را تکذیب کرد.
نامِ هواوی و ریشهی این عبارت چینی
نام هواوی از ترجمهی نامِ چینی آن یعنی 华为 گرفته شده است. ریشهی کاراکتر 华 از 花 به دست آمده که به معنای گل است. همین موضوع میتواند لوگوی هواوی را توجیه کند. این کاراکتر در معنی به معنای پرزرقوبرق و باشکوه نیز شناخته میشود. بخشِ دوم یعنی 为 به معنای عمل یا دستاورد است. بنابراین میتوان گفت کلمهی هواوی در آخر به معنای دستاورد چینی است.
کسب و کار هواوی در سالهای اول تاسیس
مدل کسبوکار هواوی در طول سالهای اول، بیشتر بر فروش مجدد سویچهایی که از هنگکنگ وارد میشدند متمرکز شده بود. کمپانی هواوی از همان زمان سرمایهگذاری بزرگی روی مهندسی مع انجام داد و قصد داشت تکنولوژی تولیدی خودش را توسعه دهد. شرکت هواوی در سال 1990 حدود 600 کارمند در بخش تحقیق و توسعه داشت و سویچهای PBX تولیدی خود را به شرکتهای کوچک و حتّی هتلها میفروخت. اولین موفقیت بزرگ کمپانی هواوی در سال 1993 و بعد از راهاندازی C&C08، برنامهی کنترل سویچ تلفن اتفاق افتاد که به پیشرفت بالای هواوی منجر شد.
سویچهای هواوی، قدرتمندترین نمونهی سویچ در چین
سویچهای هواوی در آن زمان قدرتمندترین نمونه موجود در چین بودند. این شرکت با استقرار در شهرهای کوچک و مناطق روستایی و با تأکید بر خدمات و قابلیت سفارشیسازی، توانست به بازار اصلی راه پیدا کند. کمپانی هواوی همچنین روابط سرمایهگذاری مشترکی را با مقامات محلی آغاز کرد. سرمایه گذاری به صورتی بود که مبلغی از سود سهام خود را به آنها میداد و آنها نیز برای این کارِ هواوی از محصولات شرکتِ هواوی برای شبکهی خود استفاده میکردند.
کمپانی هواوی همچنین توانست یک قرارداد کلیدی و مهم برای ساختن اولین شبکهی مخابراتی ملی برای ارتش آزادیبخش خلق به دست آورد. این قرارداد برای توسعهی کسبوکار هواوی بسیار کوچک بود؛ اما قدم بزرگی برای گسترش روابط آنها به شمار آمد.
رن ژنگفی و ملاقات با دبیر کل حزب چین
رن ژنگفی در سال ۱۹۹۴ ملاقاتی با دبیر کل حزب ترتیب داد و به او گفت تکنولوژی تجهیزات سویچینگ به نوعی با امنیت ملی در ارتباط است. درنتیجه ملتی که تجهیزات شبکهی خودش را نداشته باشد مانند کشوری میماند که ارتش نظامی نداشته باشد. دبیر کل حزب با صحبتهای رن ژنگفی در این رابطه همعقیده بود. این موضوع باعث گسترش فعالیتهای شرکت هواوی شد. یکی دیگر از مهمترین نقاط عطف این شرکت در سال ۱۹۹۶ بود؛ زمانی که دولت پکن تهای صریح حمایت از تولیدکنندگان داخلی و محدود کردن دسترسی به محصولات رقبای خارجی را پذیرفت. شرکت هواوی، هم توسط دولت و هم توسط ارتش مورد حمایت قرار گرفته بود و درنتیجه مراکز بیشتری را به تحقیق و توسعه اختصاص داد.
اولین قرارداد خارجی هواوی اینبار با هنگ کنگ
کمپانی هواوی در سال ۱۹۹۷ اولین قرارداد خارج از کشور خود را مبنی بر ارائهی ثابت خدمات شبکه به کشور هنگکنگ به دست آورد. کمپانی هواوی در پایان همان سال محصولات مبتنی بر GSM بیسیم خود را راهاندازی کرد و خدماتی مانند CDMA (دسترسی چندگانه تقسیم کد) و UMTS (سرویس جهانی موبایل) را نیز تحت پوشش قرار داد. همچنین کمپانی هواوی در سال ۱۹۹۹ یک مرکز تحقیق و توسعه در بنگلور هند راهاندازی کرد تا طیف وسیعی از نرمافزار مخابراتی را توسعه دهد.
پیشرفت هواوی با نفوذ در بازارهای خارجی
شرکتِ هواوی بعد از سال ۲۰۰۰ سرعت نفوذ به بازارهای خارج از کشور را گسترش داد و میزان فروش خود را به بیش از ۱۰۰ میلیون دلار افزایش داد. هواوی در تمام این سالها از هر فرصتی برای تأسیس مراکز تحقیق و توسعه در کشورهای خارجی استفاده میکرد و توانست در سال ۲۰۰۲ میزان فروش خود را به مبلغِ ۵۵۲ میلیون دلار برساند. سال ۲۰۰۴ هم که سال مهمی برای کمپانی هواوی بود؛ از این رو که در این سال هواوی توانست قراردادی به مبلغ ۲۵ میلیون دلار بهمنظور ساخت نسل سوم شبکهها با یک اپراتور تلفن همراه اروپایی امضا کند. سال ۲۰۰۵ بود که قراردادهای امضا شدهی هواوی برای اولین بار از سطحِ بینالمللی نیز فراتر رفت و این شرکت توافقنامهی جهانی را با شرکت ودافون امضا کرد.
در طی این قرارداد اولین شرکت چینی تأمینکنندهی تجهیزات مخابراتی، عنوان تأمینکنندهی مصوب را از طرف زنجیرهی تأمین جهانی ودافون دریافت کرد. شرکت هواوی همچنین قراردادی با مخابرات بریتانیا (BT) مبنی بر ارائهی خدمات شبکه امضا کرد.
ادامه مطلب: https://danotech.ir/birth-of-huawei-company/
درباره این سایت